Temat utworzenia Polskiego Związku Sportowego dla esportu był niejednokrotnie poruszany na łamach naszego kancelaryjnego bloga. Wskazywaliśmy na potencjalne konsekwencje stworzenia takiego podmiotu, pisaliśmy także o esportowej ekspansji PZPN i międzynarodowych pomysłach na organizację takich związków.
Tymczasem, środowiskiem esportu zaczynają interesować się kolejne podmioty kojarzone dotychczas ze światem sportów tradycyjnych – wraz z wprowadzeniem w Polsce stanu epidemii kolejni przedstawiciele sportów tradycyjnych zaczynają bowiem interesować się możliwością przeniesienia rywalizacji do rzeczywistości wirtualnej.
Digital Motosport – nowa dyscyplina pod egidą Polskiego Związku Motorowego
Trend sięgania do gier-symulatorów rozpoczął się w Formule 1, poprzez zastąpienie odwołanego Grand Prix Australii rozgrywkami „Not the AUS GP”, zorganizowanymi przez Veloce Esports. Widowisko to spotkało się z ogromnym zainteresowaniem gwiazd F1, takich jak Maxa Verstappen’a i Lando Norrisa, a także publiki. Zawody oglądane były przez 180 tysięcy widzów.
Sukces ten nie pozostał bez reakcji w kraju. PZMot, przy współpracy z Ragnar Simulator, utworzył nową dyscyplinę – Digital Motosport, rozgrywaną w grze Assetto Corsa.
Tym samym pojawił się kolejny podmiot o statusie Polskiego Związku Sportowego, obok PZPN, w którego szeregach znajdziemy esportowców.
Orlen inwestuje w e-Tour de Pologne Amatorów
Wyścigi kolarskie prowadzone przez platformę ZWIFT już w przeszłości cieszyły się dużym zainteresowaniem amatorów tego sportu. Zapewne z uwagi na powyższe wejście do świata esportu wiodącego polskiego organizatora wyścigów kolarskich – Lang Team, nie obyło się bez echa. Nadawana przez Eurosport1 rywalizacja e-Tour de Pologne Amatorów przyciągnęła ponad 800 kolarzy w pierwszym wyścigu oraz prawie 900 w drugim wyścigu, w tym osobistości takie jak Robert Kubica i Bartosz Zmarzlik.
Fakt ten mógłby sugerować, że elektroniczne symulacje wyścigów rowerowych mogą w przyszłości stać się ciekawą alternatywę dla wyścigów tradycyjnych, np. poza ścisłym sezonem kolarskim.
Polski Związek Sportowy dla esportu
Przytoczone przykłady włączenia symulatorów sportowych do istniejących organizacji sportowych może świadczyć o tym, że coraz bardziej prawdopodobna staje się wizja przedstawiona przez nas w artykule dotyczącym nowelizacji ustawy o sporcie. Działania PZMot oraz PZKol stanowią bowiem naturalne następstwo kroków stawianych przez PZPN. Niewykluczone zatem, że nastąpi rozbicie tytułów esportowych na symulatory – esporty sensu stricto, w których rozgrywki będą organizowane przez istniejące „tradycyjne” polskie związki sportowe, oraz tytuły competitive gaming, a powstały PZS dla esportu będzie zrzeszał wyłącznie gry należące do tej drugiej kategorii.
Autorzy:
mec. Jędrzej Niklewicz
Stanisław Stokłosa